شانس «فروشنده»، «اژدها وارد میشود» و «ناهید» برای معرفی به اسکار ۲۰۱۷
سعید نوری کارشناس امور بینالملل سینما، شانس سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۷ را در سه فیلم «فروشنده»، «اژدها وارد میشود» و «ناهید» مشخص خلاصه میکند و میگوید پخشکننده اثر، مهمترین نقش را در پروسه موفقیتهای جهانی یک فیلم ایفا میکند.
سعید نوری عضو هیأت انتخاب بخش بینالملل جشنواره سی و سوم فیلم فجر، درباره اقبال سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۷ به سارا کنعانی خبرنگار خبرگزاری موج گفت: فیلمهایی که شانس زیادی برای موفقیت در اسکار دارند، آثاری هستند که در اروپا اکران خوبی را پشت سر گذاشتهاند یا اینکه از حمایت یک پخشکننده خوب برخوردار هستند و کمپانی قدرتمندی مسوولیت اکران جهانی آنها را عهدهدار است. باید دانست پخش کنندگان بزرگ دنیا مثل یک زنجیره به هم وصل هستند و روابطی که بین آنها حاکم است در سرنوشت فیلم نقش تعیینکنندهتری دارد تا اینکه موضوع فیلم چه باشد. به همین دلیل شاید بهتر باشد قبل از
اینکه به کیفیت فیلمهایی مثل «ابد و یک روز» یا «فروشنده» و مضمونی که دارند بیاندیشیم، به این فکر کنیم که شرایط اکران آنها تا امروز چگونه بوده است. نوری در ادامه تأکید کرد: کمپانی «مچ فکتوری» شرکت پخش کنندهایست که امور اکران «اژدها وارد میشود» را به دست گرفت و عملکرد خوبی هم داشت. به همین دلیل شاید بتوان سوای مفهوم و محتوا سهم زیادی از شانس ایران را برای اسکار امسال به این فیلم اختصاص داد، با وجود اینکه اثر پر است از فکتهای تاریخی در مورد ایران که شاید برای مخاطب غیر ایرانی جذاب نباشد. در مورد فیلم فرهادی هم تا جایی که من اطلاع دارم شرکت ممنتو آن را در اروپا
و شرکت آمازون در آمریکا اکران میکند و این اتفاق تا ماه نوامبر رخ میدهد. اکران در ایران هم که توسط فیلمیران در شهریور اتفاق میافتد و بنابراین شرایط حضور فیلم در اسکار هم به وجود میآید. شرکت ممنتو برای اکران «جدایی نادر از سیمین» هم در اروپا سنگ تمام گذاشت و من به یاد دارم که چه جریان رسانهای و تبلیغی خوبی به راه انداخت تا مردم برای تماشای یک فیلم خوب ایرانی به سینما قدم بگذارند. اتفاقی که برای این فیلم در فرانسه افتاد بی سابقه بود و حتی خود فرهادی هم با فیلم بعدیاش یعنی «گذشته» نتوانست رکورد خودش را بزند. این فیلمنامهنویس همچنین گفت: «لانتوری» هم در
برلین و چند جشنواره دیگر نمایش خوبی داشت. در این چند روزی هم که در ایران اکران شده موفقیتی غیرقابل تصور را به دست آورده است با این وجود خیلی مهم است که کدام شرکت آن را در خارج از کشور پخش میکند. باید دید تجربهگرایی این فیلم تا چه حد برای داوران اسکار جالب و جذاب است. البته اساسا برای اسکار نمیتوان وجود هیچ فرمولی را متصور شد. اسکار ۲۰۱۵ را به خاطر بیاورید. در این دوره فیلمی جایزه گرفت که به خاطر غالب بودن جو نا امیدی بر آن و دور بودن از معیارهای مورد پسند اسکار هیچکس هیچ شانسی را برای آن در نظر نمیگرفت اما جایزه برد. کشور ما هم باید بدون در نظر گرفتن اینکه چه
فیلمی چقدر شانس دارد، آثار را به اسکار بفرستد و امیدوارم این کار به دور از زد و بندها انجام بگیرد، چون معمولا دوستیها و روابطی بر انتخابها اثر میگذارد، البته حساب اصغر فرهادی سواست و آثار او همیشه به ذات خود شایستگی لازم را داشتهاند. سعید نوری تصریح کرد: شایستگی فیلم از هر چیزی مهمتر است چراکه سربلندی سینمای ایران را به دنبال دارد. فللینی فیلمسازی است که تا امروز چهار اسکار برای ایتالیا به ارمغان آورده و با توجه به اینکه ایتالیا فیلمسازان خوب دیگری هم دارد، هیچ وقت کسی معترض نمیشود که چرا هر سال فیلمهای او را برای اسکار میفرستند چراکه درخشش فردی
معنایی ندارد و آنها به ابعاد ملیگرایانه ماجرا میاندیشند. ما هم باید با چنین نگاهی به موضوع نظر کنیم و هنگام انتخاب فیلم برای اسکار، غرور ملی را به خاطر فردگرایی فدا نکنیم. نوری گفت: من «فروشنده» را در جشنواره کن دیدم، همچنین چهل و چند فیلم دیگر حاضر در این رویداد را. با اینکه به این کار فرهادی ایراداتی هم وارد است اما من آن را برای فرستادن به اسکار بسیار مناسب به حساب میآورم. همچنین «ناهید» ساخته آیدا پناهنده هم اثر خوبی است که میتواند شانس داشته باشد. این فیلم در فرانسه بیشتر از شصت هزار مخاطب داشت. او درباره نمایش جهانی این فیلم در کن ۲۰۱۵ گفت: فیلم «ناهید»
میتواند برای اسکار امسال فرستاده شود؛ چراکه معیار، سال اکران است و نه سال تولید. بنابراین فیلمی که در فاصله شهریور سال قبل تا شهریور امسال در کشور مبدأ اکران شده باشد، از نظر معیارهای اسکار، واجد شرایط است. در عین حال شاید بهتر باشد انتظار نداشته باشیم موفقیت «جدایی نادر ار سیمین» دوباره تکرار شود. این فیلم سینمایی یک استثناء بود که قبل و بعد از آن تکرار نشده بود و نشد. من یادم میآید حتی در اتوبوس هم که نشسته بودیم وقتی مسافران به ایرانی بودن ما پی میبردند درباره فیلم صحبت میکردند و میگفتند ماجرای دادگاه چه شد و ... . به هر حال امیدوارم بهترین انتخاب ممکن
انجام شود و برای سینمای ایران آرزوی توفیق دارم. سعید نوری متولد۱۳۵۳ در تهران است. دانش آموخته دکترای سینما از دانشگاه سزکانتن ورسای است. وی برخی دورههای تخصصی فیلمسازی را در سینماتک فرانسه گذرانده است. نوری فیلمهای پازل، وصله کاری، از پایان تا آغاز، روزگار فرخ، شهرزاد و ... را ساخته است. او نویسندگی رمان در جستجوی تصویر گمشده و رمان پاریس انتشارات روزبهان را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. فیلم کوتاه وصله کاری دارای جایزه از نیویورک، جمهوری چک و ایران و فیلم کوتاه ناگهان تلویزیون دارای جایزه از فرانسه و یونان است. نوری در جشنوارههای مختلف، سرپرستی
کارگاههای مختلف فیلمسازی را بر عهده داشته است.
ارسال نظر