وکیلیفر: مخالفان «هنروتجربه» همیشه انگیزه دارند! / ترس یک جبهه از ارتقای سطح سلیقه مخاطب!
کارگردان فیلم تحسین شده «تابور» صحبت بر سر بودن یا نبودنِ گروه هنر و تجربه را امری عجیب تلقی کرد و گفت با مشاهده عملکرد این گروه در سه سال اخیر، به وضوح میتوان دریافت که وجود آن تا چه حد مفید بوده است. او گفت که مخالفان «هنروتجربه» همیشه انگیزههای خاصی داشتهاند!
وحید وکیلیفر در خصوص اهمیت گروه هنر و تجربه به سارا کنعانی خبرنگار خبرگزاری موج گفت: «در همان روزهای اول که گروه هنر و تجربه به راه افتاده بود خیلیها نگران بودند که جواب می دهد یا نه؟ سوال ها و تردیدهایی وجود داشت که البته به نظر من چندان غیرطبیعی هم نبود. هیچکس هیچ ذهنیتی در مورد سازوکار این اکران نداشت و نمیدانستیم قرار است چه شیوهای را شاهد باشیم. هم در میان بچههای سینما و هم در میان اهالی رسانه کسانی بودند که دغدغه آنان این بود که نکند این طرح شکست خورد و مثل برنامههای گذشته که برای اکران فیلمهای متفاوت در پیش گرفته میشد، با شکست مواجه بشویم. اما
در عمل، این اتفاق رخ نداد.»
مخالفان هنروتجربه همیشه برای مخالفت انگیزه دارند!به نظر میرسد مهمترین دلیل مخالفان برای نفی سینمای هنر و تجربه، هدایت مردم به سمت تماشای فیلمهای سطحی و بدون اثرگذاری خاص باشد. فیلمهایی که هیچ فکری را برنمیانگیزند و هیچ اتفاقی را باعثنمیشوند. به عبارت دیگر، یک جبهه علیه ارتقای سطح سلیقه مخاطب وجود دارد. وکیلیفر با تأیید این مسأله گفت: «گویی کسانی هستند که میخواهند ذائقه مخاطب را در یک سطح خاص نگه دارند.». این کارگردان گفت: «همیشه کسانی هستند که در قالب تئوریسینهای جریانات مختلف فرو میروند و اغلب سوءتعبیرهایی
هم دارند. سوءبرداشتهایی از جانب این دوستان وجود دارد که باعثمیشود برخی از فیلمسازان را به وطنفروشی و سیاهنمابودن متهم کنند. به هر حال این افراد هم برای مخالفت با سینمای هنر و تجربه، همیشه انگیزههای خود را داشتهاند.»
رأی به مفید بودن «هنر و تجربه» دانش خاصی نمیخواهداو در ادامه تأکید کرد: جالب است که بعد از گذشت حدود دو سه سال از راهاندازی گروه اکران هنر و تجربه، هنوز هم این بحثوجود دارد که آیا این شیوه اکران موفق است یا خیر؟ به نظر من رأی دادن به مفید بودن این طرح، به دانش خاصی نیاز ندارد و به راحتی میتوان ارزیابی کرد که چه اتفاقاتی رخ داده
است. میتوان خیلی ساده بررسی کرد که چه فیلمهایی در این دوره اکران شده و جوانان سینما در این عرصه خود را چگونه محک زدهاند و چقدر شانس داشتهاند اثرشان را به مخاطب عرضه کنند و مهمتر از همه، عشاق سینما و فیلم که تقریبا میتوان گفت تا پیش از این فیلم موردپسند و ویژه خود را در این سینما نیافته بودند، میتوانند دست به انتخاب بزنند و گهگاه چیزی را به تماشا بنشینند که کاملا مورد علاقه آنان است.
نمیتوان به موضوع، ایدهآلیستی نگاه کردکارگردان «تابور» همچنین اشاره داشت: بنابراین میتوان عملکرد گروه هنر و تجربه را تا به اینجا موفق ارزیابی کرد اما به هر
حال چالشها و نکاتی منفی هم وجود دارد که همه به آن آگاه هستیم و یکی از آنها، عدم برخورداری از امکانات سختافزاری است. با وجود تلاشهایی که در گسترش سالنهای این گروه در سراسر کشور صورت گرفته، هنوز تعداد سینماهایی که در اختیار گروه هنر و تجربه است کم است و از آن طرف تعداد فیلمهای متقاضی بالاست. اما نمیتوان به موضوع، ایدهآلیستی نگاه کرد و توقع داشت که همه چیز یک شبه درست شود.
ثمرات هنروتجربه، یک دهه بعد مشخص میشود به نظر من هنر و تجربه هنوز یک نهال است و شاید باید یک دهه بگذرد تا بعد بتوان نمره درستی به آن داد و متوجه تأثیرات آن شد و فهمید چه تغییری
را در جریان سینمایی کشور باعث شده است. او گفت: این گروه موجب شد من بتوانم فیلم «گشر» را بعد از هشت سال که از ساخته شدن آن میگذشت در کشور اکران کنم، فیلمی که در فستیوالهای خارجی هم مورد توجه واقع شده بود. خلاصه آن که در مفید فایده بودن هنر و تجربه شکی نیست اما باید به نواقص هم توجه داشت و تلاش کرد که قدم قدم به نقطه ایدهآل نزدیک بشویم.
ارسال نظر