English

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با خبرگزاری موج:

بازارسازی تضمینی برای شرکت‌های دانش‌بنیان با اعطای مهم مجور ترک تشریفات

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با اعطای مهم مجور ترک تشریفات به دانش بنیان های تولید بار اول یک بازارسازی تضمینی برای شرکت های دانش بنیان ایجاد می شود.

بازارسازی تضمینی برای شرکت‌های دانش‌بنیان با اعطای مهم مجور ترک تشریفات

مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره تاثیر سازوکار قانون جهش تولید دانش بنیان و تولید بار اول در خنثی کردن تحریم‌های صنعتی علیه کشور، گفت: با این قانون مجوز معافیت از تشریفات قانون و مقررات مناقصات با امضای معاون علمی‌و فناوری ریاست جمهوری برای تولیدات بار اول صادر ‌می‌شود و به این ترتیب مشکل تولید بارِ‌ اول محصولات فناورانه و استراتژیک به حداقل ‌می‌رسد و ‌می‌توانیم اثر تحریم‌ها در پیشرفت کشور را خنثی کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ترک تشریفات برای مدیران دولتی در جهت تسریع در بومی‌سازی تجهیزات گلوگاهی و تحریمی صنایع بزرگ کشور گام های جدی برداشته می شود و به این وسیله این تحریم های صنعتی علیه کشور بی اثر می شود.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: البته با استفاده از تولیدات بار اول امکان استفاده از تولید انحصاری و همچنین برندینگ و تبدیل شدن به اصلی‌ترین ارائه دهنده استاندارد تولید محصول تحریمی یا وارداتی در کشور نیز فراهم می شود. همچنین تحریم‌های مربوط به فروش تجهیزات و فناوری‌های راهبردی به ایران نیز خنثی می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره تاثیر اعطای مجوز ترک تشریفات قانونی در رشد اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان ، گفت: مزیت بزرگ ترک تشریفات تولید بار اول برای شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت انجام پروژه بومی‌سازی شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی و بازارسازی تضمینی برای این شرکت‌ها است و همچنین به دلیل ترک تشریفات تولید بار اول، شرکت‌های دانش‌بنیان، نیازمند هزینه های مربوط به حضور در فرآیند مناقصه نیستند و از این نظر هزینه عقد قرارداد نیز به شدت کاهش می‌یابد.

رضاخواه ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ کارگروه تولید بارِ اول با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت تشکیل شد تا مشکل تشریفات و بروکراسی های اداری را به کمک حوزه دانش بنیان رفع کند. برهمین اساس نیز تاکنون و در طول ۳ سال گذشته، ۱۹۳ طرح از بیش از ۷۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی، توسط دبیرخانه کارگروه تولید بار اول دریافت شده که برای ۹۹ مورد از آن‌ها مجوز ترک تشریفات قانون و مقررات برگزاری مناقصات از طرف معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری صادر شده است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه؛ مزیت بسیار مهم مجور ترک تشریفات تولید بار اول، مسئله مربوط به بازارسازی تضمینی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است. همچنین با مجوز ترک تشریفات تولیدات بار اول، شرکت‌های دانش‌بنیان که نه رتبه پیمانکاری دارند و نه استاندارد حوزه وندور لیست یا لیست ارائه دهندگان خدمات (AVL) می‌توانند پروژه دولتی بگیرند و از این پس و بعد از تولید بار اول اولین محصول به لیست دارندگان رتبه پیمانکاری و استاندارد حوزه وندور لیست یا لیست ارائه دهندگان خدمات (AVL) به دولت وارد خواهند شد. به دلیل ترک تشریفات تولید بار اول، شرکت‌های دانش‌بنیان، نیازمند هزینه های مربوط به حضور در فرآیند مناقصه نیستند و از این نظر هزینه عقد قرارداد نیز به شدت کاهش می‌یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه