English

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرگزاری موج :

دولت حدود ۴ میلیارد دلار برای تأمین ارز دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده است

سخنگوی دولت گفت: امسال دولت برای برای تأمین ارز دارو و تجهیزات پزشکی حدود 4 میلیارد دلار اختصاص داده است که با نرخ ارز ترجیحی در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد.

دولت حدود 4 میلیارد دلار برای تأمین ارز دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

 علی بهادری جهرمی در نشست خبری امروز (سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت) با اشاره به روز بیماران خاص در تقویم ملی، به برخی از اقدامات دولت در این حوزه اشاره کرد.

بهادری جهرمی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره اقدامات دولت در حوزه دارو برای سال جاری گفت: در توافقاتی که میان بانک مرکزی، وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت در خصوص تخصیص ارز صورت گرفت، مبلغی نزدیک به 4 میلیارد دلار (به طور دقیق تر 3.8 میلیارد دلار ) برای تأمین ارز دارو و تجهیزات پزشکی پیش بینی شده که با نرخ ارز ترجیحی در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد. البته همانطور که پیش از این هم بانک مکزی اعلام کرده تخصیص ارز دارو جزو اولویت های اول بانک مرکزی است که هم از منابع ارزی مناسب و هم در سقفی که مورد نیاز تامین ارز دارویی باشد، حتما تأمین ارز در این حوزه صورت خواهد گرفت. لذا ما مشکلی برای تأمین منابع ارزی مورد نیاز دارو و حوزه سلامت نخواهیم داشت.

سخنگوی دولت درباره طرح کالابرگ الکترونیکی تصریح کرد: طرح فجرانه با استقبال خوبی به ویژه از سوی دهک های 4-1 روبرو شد. استقبال از طرف این دهک ها 90 درصدی بود. استقبال از طرف دهک های 7-4 نیز 70 درصدی گزارش شد. با منابعی که پیش بینی شده است تلاش دولت این بود که این مبالغ به شکل کالا مستقیم در سبد خانوارها قرار بگیرد. با توجه به این روند باید ببینیم منابع اعتباری بودجه که در حال حاضر بین دولت و مجلس در حال بررسی است، چگونه است تا امکان تأمین اعتبار کالاهابرگ ها مشخص شود.

 

بیشتر بخوانید:

نشست خبری سخنگوی دولت

 

وی در خصوص بحث ساخت 2.5 میلیون مسکن که در ابتدای دولت، وعده آن داده شد اظهار داشت: در حوزه مسکن مهر 240 هزار واحد نیمه تکمیل از 13 سال قبل باقی مانده بود که وقتی این دولت کارش را آغاز کرد، شروع به تکمیل آنها کرد. این در شرایط بود که دولت بودجه ای برای پایان دادن به این طرح نداشت زیرا پروژه ها مربوط به 13 سال قبل است همچنین منابع خصوصی هم در این مدت تخصیص داده شده بود. با این حال تا امروز بیش از 130 هزار واحد تکمیل شدند و در اختیار مردم قرار گرفتند.

بهادری جهرمی در مورد احتمال احیای مذاکرات برجام گفت: نگاه دولت و به طور کلی نظام در این رابطه روشن و مشخص است. مسیر خنثی سازی تحریم ها روی میز دولت است. در همین راستا ایران ترک کننده میز مذاکرات نبوده بلکه طرف مقابل به این کار مبادرت کرد که حال باید با توجه به واقعیات موجود، مسئله را پیگیری کند.

 

مشکلات مربوط به کمبود اتوبوس از طریق تولیدات داخلی و واردات 2 هزار دستگاه از خارج مرتفع می شود

وی در خصوص مشکلات کمبود بلیط اتوبوس بین شهری در زمان های پیک سفر و تعطیلات بیان کرد: اولین اقدام در رفع این مشکل سفارش گذاری برای خرد اتوبوس از شرکت های داخلی است. دولت از این شرکت ها حمایت می کند و در عین حال جلو واردات را گرفت تا ابتدا از ظرفیت داخلی برای رفع نیاز استفاده شود. همچنین در گام دوم پیش بینی شده است تهسیلات کم سودی به این شرکت ها ارائه شود. افزون براین، برای تکمیل ظرفیت اتوبوس، دولت مصوبه ای برای واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس که زیر 5 سال کارکرده باشند، تصویب کرد.

سخنگوی دولت در رابطه با دستاوردهای نمایشگاه «اکسپو 2024 ایران» عنوان کرد: در این نمایشگاه 2 هزار تاجر از 80 کشور خارجی در آن مشارکت کردند. بیش از 800 شرکت داخلی نیز توانمندی های خود را ارائه کردند. همچنین 40 هیات دولتی از نمایشگاه بازدید کردند. لازم به ذکر است این نمایشگاه ها به افزایش تبادلات تجاری و بازاریابی و توسعه و روابط اقتصادی کشور کمک زیادی می کند.

بهادری جهرمی درباره استفاده از «میدان» به نفع دیپلماسی اقتصادی در چارچوب سیاست های دولت توضیح داد: بعد از عملیات وعده صادق، واقعیات های منطقه روشن تر شد. زمانی تلاش می شد با فضاسازی چیزهایی که وجود خارجی نداشتند را برجسته سازند تا مانع تبادلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران شوند. اما امروز واقعیت ها عیان شده است. بعد از عملیات وعده صادق رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا سفر کرد و توافقات تجاری-اقتصادی خوبی به دست آمد. در همین دوره ما نمایشگاه اکسپو را داشتیم. لذا در شرایط کنونی بین عرصه میدان و حوزه های اقتصادی و سیاسی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد که اثرات ملموس خواهد بود.

وی در مورد روند تعیین حقوق قانون کار اظهار داشت: تصمیم و نظر دولت بر رویکرد سه جانبه گرایی (دولت، نماینده کارفرما، نماینده کارگر) برای تعیین حقوق کارگران است. دولت معتقد است تنها از این طریق حقوق هر سه طرف تضمین و رعایت می شود و روش دیگری را مدنظر ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه