English

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد؛

۵۹ شعبه اخذ رای برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر کشور/شورای نگهبان آرای مردم را حق الناس می داند + فیلم

سخنگوی شورای نگهبان گفت:انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری فردا در حدود 59 هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور و در بیش از 95 کشور برگزار خواهد شد.

59 شعبه اخذ رای برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر کشور/شورای نگهبان آرای مردم را حق الناس می داند + فیلم
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری بین‌المللی به مناسبت چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک قانون مترقی است و در اصل 131 آن برای شرایط فقدان رئیس جمهور، پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است که در چنین شرایطی اداره کشور و  قوه مجریه چگونه باشد و ظرف مدت حداکثر 50 روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود. 

طحان نظیف افزود:در این مدت افتتاح ششمین دروه مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را داشتیم که این موضوع نشان‌دهنده این است که نظام جمهوری اسلامی ایران از استحکام قوی برخوردار و مراجعه به آرای ملت یعنی خواست و اراده مردم در آن مهم و اثرگذار است.

وی تصریح کزد:از همین رو از همان روزی که خبر شهادت رئیس‌جمهور اعلام شد، جلسات و هماهنگی‌ها برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار، زمان برگزاری انتخابات تعیین و جدول زمان‌بندی نیز تهیه شد. 

سخنگوی شورای نگهبان گفت:طبق قانون، هیات‌های اجرایی برای برگزاری انتخابات و هیات‌های نظارت بر آن شکل گرفت، از داوطلبان ثبت‌نام به عمل آمد، بررسی صلاحیت‌ها صورت گرفت و اکنون در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستیم.

وی بیان کرد:لازم است بر این نکته تاکید کنم که تمام این فرآیندها طبق جدول زمان‌بندی انجام شد. مجموعه این اقدامات که در دوره‌های گذشته در مدت زمان بیشتری انجام می‌شد، در این دوره بدون هیچگونه نقصی در یک بازه زمانی کمتر از چهل روز انجام شد که این امر در بین نظام‌های سیاسی کم‌نظیر است. در همین راستا از تلاش‌های شبانه‌روزی مدیران و کارکنان وزارت کشور و همکارانم در شورای نگهبان و سایر دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم.

 طحان نظیف گفت: 80 نفر داوطلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. پرونده‌های تمامی این افراد طبق قانون و براساس اسناد و مدارک و استعلام‌هایی که از مراجع قانونی دریافت شده بود، بررسی شد. در نهایت 6 نفر از آنها که از ویژگی‌های مندرج در اصل 115 قانون اساسی برخوردار بودند، معرفی شدند. جا دارد از تمام آن 80 نفری که ثبت‌نام کردند، تشکر کنیم. از 6 نفری هم که احراز صلاحیت شدند و از روزهای گذشته تا ساعت 8 صبح امروز با استفاده از ظرفیت‌های قانونی به تبلیغات پرداختند و شور و نشاط و رقابت انتخاباتی در کشور ایجاد کردند، تشکر می‌کنیم. 

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد:انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری فردا در حدود 59 هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور و در بیش از 95 کشور برگزار خواهد شد. 

به گفته طحان نظیف وزارت کشور، شورای نگهبان و سایر دست اندرکاران انتخابات، آماده برگزاری این رویداد مهم و بزرگ سیاسی هستند. در راستای وظایف نظارتی شورای نگهبان، ناظران، آموزش‌های لازم را در دوره‌های مختلف فراگرفته‌اند و در تمامی شعب اخذ رای حضور خواهند داشت و بر فرآیند اخذ رای نظارت خواهند کرد. 

در هر شعبه 3 تا 4 ناظر شورای نگهبان، بر فرآیند انتخابات نظارت خواهند داشت.

 

فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در خارج از کشور 

طحان نظیف در پاسخ به سئوالی درباره رای گیری از ایرانیان در خارج از کشور و جزئیات فرآیند گفت: ناظران انتخابات در خارج کشور هم حضور خواهند داشتد و بر فرایند اخذ رای نظارت می‌کنند. انتخابات در داخل و خارج کشور در یک روز انجام می‌شود و مدت زمان آن ۱۰ ساعت و قابل تمدید است.

وی افزود:سازوکارهای قانونی اعمال می‌شود و هیئت اجرایی و نظارت در خارج کشور هم مانند داخل کشور است و تعرفه ها هم ارسال شده است.

 

شنبه، اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری

طحان نظیف در پاسخ به سئوالی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات گفت: از ابتدای انقلاب تا کنون بطور میانگین هرسال یک انتخابات داشتیم.

وی تصریح کرد: در این زمان اندک و بعد از ۴۰ روز انتخابات درحال برگزاری است، نشان می‌دهد که اراده و خواست مردم در نظام جمهوری اسلامی جایگاه بالایی دارد، لذا مردم حضور پیدا کرده و از حق سرنوشت خودشان استفاده می‌کنند.

از شواهد و قرائن پیداست رقابت‌ها جدی است و  ان‌شاءالله روز شنبه شما خبر مشارکت خوب مردم را مخابره خواهید کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر این‌که انتقال دولت بعد از برگزاری انتخابات تا چه زمانی انجام خواهد شد، گفت: قانون اساسی در اصل ۱۳۱ جزئیات را در این خصوص پیش‌بینی کرده و کل فرآیند انتخابات باید ۵۰ روز به طول بینجامد و طبیعتاً بعد از اعلام صحت انتخابات و بحث تنفیذ و تحلیف، ان‌شاءالله این کار انجام خواهد شد.

 

پیگیر رای گیری از حجاج هستیم

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که برای اخذ رأی حجاج ایرانی در عربستان چه تدابیری اندیشیده شده‌است، گفت: در بیش‌از ۹۵ کشور هماهنگی‌های لازم انجام‌شده و ان‌شاءالله انتخابات در این کشورها برگزار خواهد شد و آرای ایرانیان خارج از کشور را خواهیم داشت.

وی افزود: معدودی از کشورها مثل کانادا مخالفت خود را اعلام کردند و ما متأسفیم که برخی از هموطنان ما که علاقه‌مند به سرنوشت کشور خودشان هستند به‌دلیل سیاست‌هایی که برخی از کشورها دارند از مشارکت در انتخابات و استفاده از حق رأی ممنوع شدند.

این مقام مسئول تصریح کرد:مسئولان اجرایی و انتخابات و وزارت خارجه در حال رایزنی و هماهنگی با مقامات دولت عربستان سعودی برای رأی‌گیری از حجاج هستند و پیگیر موضوع هستند و این موضوع برای ما اهمیت دارد امید است که دولت این کشور هم با توجه به رویکردهای جدیدی که در پیش گرفته شده همکاری‌های لازم را ان‌شاءالله داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه