English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

انتخابات ریاست جمهوری در خارج کشور چگونه برگزار شد؟

علیرغم وقت محدود پنجاه روزه نمایندگی های ایران در خارج کشور برای فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اما نتیجه نهایی موفقیت آمیز بود و کمترین مشکل در روند اخذ رأی گزارش شد.

انتخابات ریاست جمهوری در خارج کشور چگونه برگزار شد؟
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، شروع رأی گیری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خارج کشور با اخذ رأی از ایرانیان ساکن نیوزیلند شروع شد. ساعت شروع رأی گیری در این کشور به وقت تهران حدود 1 بامداد روز هشتم تیر بود. پس از آن مراکز اخذ رأی در کشورهای ژاپن، کره جنوبی، استرالیا (در چهار شهر کانبرا، سیدنی، ملبورن و بریزبین)، مالزی (در دو شهر کوالالامپور و جوهور)، تایلند، اندونزی، چین (در چهار شهر  پکن، گوانجو، هنگ هنگ و شانگهای)، سنگاپور باز شدند.

همچنین در سایر کشورهای آسیایی مانند سوریه، لبنان، عمان، روسیه (در چهار شهر مسکو، سنت پترزبورگ، آستاراخان و کازان)، ترکیه (در هفت شهر استانبول، ارزروم، طرابوزان، وان، ازمیر و آنتالیا)، کویت، قزاقستان (در سه شهر آستانه، آلماتی و آکتائو)، عراق (در چهار شهر اربیل، سلیمانیه، بغداد، کربلا، نجف اشرف و بصره)، گرجستان، ازبکستان، مصر( در دو شعبه)، تاجیکستان، قطر، امارات متحده عربی (در شهر دبی) و افغانستان نیز مراکز اخذ رأی برای حضور ایرانیان فراهم بود.

پس از کشورهای آسیایی، در کشورهای اروپایی نیز با شروع ساعات کار اداری به وقت محلی، مراکز اخذ رأی باز شدند. هلند، بلاروس، ایتالیا، کرواسی، یونان، اسلواکی، اتریش (در دو شهر وین و گراتس)، فرانسه، اسپانیا (در دو شهر مادرید و بارسلون)، در سوئد (در دو شهر استکهلم و گوتنبرگ)، بلژیک، لندن (10 شعبه که 5 شعبه آن در لندن قرار داشت)، آلمان (در پنج شهر بن، هامبورگ، برلین، مونیخ) از جمله این کشورها بودند.

در قاره آمریکا نیز کشورهای برزیل (با دو شعبه) و آمریکا (در 20 ایالت و با 30 شعبه اخذ رأی) نیز مراکز اخذ رأی داشتند. نکته مهم در این بخش مخالفت دولت کانادا با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در این کشور بود. در این راستا ده ها هزار ایرانی از امکان رأی دادن محروم شدند. از این رو دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن توانست مجوز برگزاری دو مرکز اخذ رأی در شهرهای سیاتل و بوفالو (2 شهر مرزی کانادا و آمریکا) دریافت کند. در این رابطه رئیس دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن تصریح کرد تعدادی از ایرانیان از ونکوور و تورنتو کانادا برأیشرکت در انتخابات ریاست جمهوری به شهرهای سیاتل و بوفالو برأیشرکت در انتخابات ریاست جمهوری سفر کردند.

در همین راستا احمد وحیدی، وزیر کشور، در جریان بازدیدش از روند برگزاری انتخابات در خارج کشور در وزارت خارجه اعلام کرد ما از ایرانیان خارج عذرخواهی میکنیم که امکان اخذ رأی برای همه آنها فراهم نشد. امیدواریم در دوره های بعد با استفاده از فناوری های روز این مشکل حل شود و دیگر رأی دادن به صندوق های فیزیکی محدود نماند.

 

بیشتر بخوانید:

بازدید وزیر کشور از ستاد انتخابات خارج از ایران

 

وقوع درگیری در بیرون شعب اخذ رأی

-بنا به گزارش سفیر کشورمان در استرالیا، جمع بسیار اندکی تلاش کرده بودند فضا را در بیرون مراکز اخذ رأی متشنج کنند اما با همکاری که با پلیس دیپلماتیک انجام شد، مراکز اخذ رأی در دو شهر سیدنی و بریزین تغییر کرد و دیگر مشکلی پس از آن رخ نداد.

-سفیر ایران در آلمان نیز اعلام کرد: علیرغم تلاش برخی از گروه‌های معاند برای ایجاد اختلال در روند برگزاری انتخابات، در نتیجه همکاری پلیس در یگان‌های مختلف این مشکل برطرف شد.

-سفیر کشورمان در گرجستان نیز عنوان کرد پیرو دریافت گزارشات متعدد از سوی هموطنان مقیم تفلیس مبنی بر ایجاد مزاحمت از سوی افزادی که قصد ایجاد اخلال در روند ارائه خدمات کنسولی و اخذ رأی در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشتند، موضوع از طریق نهادهای ذیربط در گرجستان پیگیری و دقایقی بعد محوطه اطراف سفارت توسط نیروهای پلیس پاکسازی شد.

-سفیر کشورمان در دانمارک هم اعلام کرد حدود ۱۰ الی  ۱۵ نفر در زمان اخذ رأی با وسایل صوتی در مقابل سفارت صدا ایجاد می‌کردند ولی علیرغم این تلاش‌ها، ایرانیان در دانمارک وارد سفارت می شدند در انتخابات شرکت می کردند.

-سرپرست سفارت ایران در انگلیس هم در گزارشی گفت در منطقه بیرمنگام تعدادی از معاندین با مسئولان شعب اخذ رأی درگیر شدند که پلیس مداخله کرد و ۲ نفر از معاندین دستگیر شدند. در مقابل ساختمان کنسولگری نیز  یکی از این معاندین به ساختمان کنسولگری و همچنین ماشین پلیس رنگ پاشید که توسط پلیس دستگیر شد.

بنابراین با توجه به گزارش هایی که توسط سفرای کشورمان در جریان برگزاری انتخابات ارائه شد، مشکل چندانی در این روند رخ نداد. این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری دوره قبلی، شاهد مشکلات بیشتری در این رابطه بودیم. اما به نظر می رسد نمایندگی های ایران پیش بینی های لازم را برای کاهش این مسائل داشته اند که نتیجه هم داد. با این حال مشکل بزرگ، همان طور که اشاره شد، وضعیت ایرانیان ساکن کانادا بود که نتوانستند در انتخابات شرکت کنند. اهمیت این مسئله در آن است که کانادا میزبان کمی بیش از 400 هزار ایرانی است و لذا عدم وجود شعب رأی یک مسئله قابل توجه بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه