English

انعقاد موافقت‌نامه سه جانبه برنامه ملی «راهکار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن»

موافقت‌نامه سه جانبه اجرای برنامه ملی کاج (راهکار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن) بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته منعقد شد.

انعقاد موافقت‌نامه سه جانبه برنامه ملی «راهکار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن»

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از راهداری ، با توجه به تعداد قابل توجه تلفات در فاصله سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۱ بر اثر وقوع تصادفات جاده‌ای و اهمیت حرکت در مسیر ارائه و اجرای راه‌حل‌های مبتکرانه و نوآورانه زودبازده و کم‌هزینه، با هدف کاهش آمار مرگ‌ و میر جاده‌ای، موافقت‌نامه‌ مذکور به منظور طرح‌ریزی و اجرای برنامه ملی "راهکار دانش بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن" امضاء شد.


بر مبنای این گزارش از اهداف این موافقت‌نامه می‌توان به حراست از جان و مال مردم، کاهش هزینه‌های ناشی از خسارات تصادفات جاده‌ای، کاهش آسیب‌های اجتماعی و هزینه‌های غیر اقتصادی ناشی از تصادفات، ایجاد و تقویت زیست‌بوم اقتصادی در حوزه ایمنی حمل‌و‌نقل جاده‌ای و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در ارتقاء ایمنی جاده‌ها و توسعه فناوری‌های پیشرفته در حوزه هوشمندسازی راه و خودرو اشاره کرد.


این گزارش حاکی است اجرای این موافقت‌نامه طی دو مرحله صورت گرفته و در مرحله نخست، دو بسته راهکارهای دانش‌بنیان به صورت عنوان در یک یا چند محور مواصلاتی اجرا شده و با مشخص شدن آثار مثبت آن در ایجاد و تقویت زیست‌بوم ایمنی حمل و نقل، امکان طراحی و اجرای مرحله دوم فراهم می‌شود.


بر مبنای گزارش روابط عمومی سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای، راهبری این برنامه بر عهده معاونت علمی ریاست جمهوری بوده و محورهای مواصلاتی اجرای پایلوت طرح در کمیته راهبری انتخاب خواهند شد، همچنین این کمیته مسئول بررسی و ارزیابی طرح‌های فناورانه و نوآورانه بوده و پس از بررسی طرح‌ها، برنامه پیشنهادی حمایت از طرح‌های نوآورانه و فناورانه را به دستگاه‌های مشارکت‌کننده اعلام خواهد کرد.


این گزارش می‌افزاید: در برنامه حمایتی نیز طرح‌های نوآورانه و فناوران منتخب برای دریافت حمایت به معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی معرفی می‌شوند، همچنین متناسب با برنامه‌های حمایتی مورد تایید، کمیته راهبری نسبت به تهیه برنامه اجرای پایلوت اقدام و به صورت ماهانه گزارش دستاوردهای برنامه را به شورای نظارت اعلام می‌کند.


گزارش مذکور حاکی است متناسب با نتایج مرحله اول، کمیته راهبری در خصوص نحوه ادامه طرح تصمیم‌گیری خواهد کرد، همچنین هر یک از مشارکت‌کنندگان می‌توانند درباره نحوه مشارکت در مرحله دوم تصمیم‌گیری کنند.


این گزارش در خصوص ساز و کار تامین منابع مالی موافقت‌نامه می‌افزاید: معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از طرح‌ها در پایلوت اول و دوم هر یک به ترتیب ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار را اختصاص خواهند داد، همچنین هر کدام از آن‌ها به منظور حمایت از طرح‌هایی که در مرحله دوم اجرای برنامه به کار گرفته می‌شوند، ۳۰۰ میلیارد ریال اختصاص می‌دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه