English

وزیر جهاد کشاورزی:

۵ محصول استراتژیک کشاورزی در مسیر خودکفایی قرار دارد

بنا بر اعلام وزیر جهاد کشاورزی، گندم، برنج، جو، پنبه و شکر انتخاب شد تا در این ۵ محصول استراتژیک به خودکفایی ۱۰۰ درصدی برسیم.

۵ محصول استراتژیک کشاورزی در مسیر خودکفایی قرار دارد

به گزارش خبرگزاری موج، امروز سه شنبه چهارم مهر ۱۴۰۲ مراسم آغاز سال زراعی جدید (۱۴۰۳_۱۴۰۲) و چهارمین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با حضور و سخنرانی وزیر جهاد کشاورزی و مسؤولان کشوری در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم گفت: در تأمین امنیت غذایی و تأمین غذای سالم برای مردم محقق شود و به ویژه در ۵ محصول استراتژیک گندم، برنج، جو، پنبه و شکر باید به خودکفایی ۱۰۰ درصدی برسیم.

وی افزود: در سایر محصولات متعهد شدیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، ضریب خودکفایی را افزایش و به ۹۰ درصد برسانیم.

وی ادامه داد: سایر نهادها باید در کنار وزارت جهاد کشاورزی باشند و باور داشته باشیم امنیت غذا از امنیت نظامی کمتر نیست.

نیکبخت با اشاره به کشاورزی دانش بنیان تصریح کرد: کشت با استفاده از فنون دانش بنیان بهره وری را با توجه به منابع پایه محدود در آب و خاک افزایش داده و محصولات کشت شده در واحد سطح روند افزایشی داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه اضافه کرد: فاصله برداشت بین استان‌ها باید کاهش پیدا کند. در حال حاضر در برخی استان‌ها عملکرد کشت گندم، برداشت ۱۱ تا ۱۲ تن بوده و در استان دیگر این عدد به ۱.۵ تا ۲ تن می‌رسد. این مساله ممکن نیست مگر با کشاورزی دانش بنیان.

این مقام مسؤول با اشاره به زمین‌های قابل کشت کشور یادآور شد: ما ۱۸ میلیون زمین قابل کشت داریم که فقط ۶ درصد آن مربوط به کلاس یک و دو بوده که ضمن حفظ کاربری باید بهره وری را در آنها افزایش دهیم.

 

تولید صادرات محور

نیکبخت درباره برنامه راهبردی وزارت جهاد کشاورزی به تولید برای تأمین نیاز بازار و بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: در این باره اولویت نخست شیلات و آبزی پروری است. درصد کمی از این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفته و باید این قوت‌ها بهره برداری کرد.

وی ادامه داد: اولویت بعدی صنایع تبدیلی و تکمیلی است که زمینه افزایش تولید است. برای تحقق این هدف صنایع باید در اختیار تولید باشند.

نیکبخت در ادامه اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی به محصولات گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: در این بخش محدودیت منابع داریم اما تلاش می‌شود توزیع مناسبی انجام شود.

دامپروری و تأمین کالاهای اساسی اولویت بیان شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی بود و در این باره اظهار کرد: تأمین تخم مرغ، گوشت قرمز، گوشت مرغ و.... مورد نیاز بازار در حال انجام است و این مهم از مسیر سرمایه گذاری در بخش دامپروری ممکن است. بنابراین سرمایه گذاری در دستور کار است.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: انتظار است در سال زراعی جدید (۱۴۰۳-۱۴۰۲) برداشت محصولات از جمله گندم روند افزایشی داشته باشد و با توجه به پیش بینی‌های انجام شده امسال بارندگی وضعیت بهتری دارد و وزارت جهاد کشاورزی نیز با تأمین به هنگام نهاده‌های کشاورزی به دنبال افزایش خودکفایی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه