English

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری موج مطرح کرد:

تحقق جلوگیری از هدررفت گازهای فلر و عبور از ناترازی انرژی در دولت سیزدهم

یک نماینده مجلس درباره میزان افزایش بهره‌وری از منابع انرژی در دولت سیزدهم گفت: در دولت شهید رئیسی از هدررفت گازهای فلر به میزان بالایی جلوگیری شد و این امر در جهت مقابله با ناترازی انرژی، گام بسیار مثبتی بود.

 تحقق جلوگیری از هدررفت گازهای فلر و عبور از ناترازی انرژی در دولت سیزدهم

حجت‌الاسلام و المسلمین موسی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، درباره افزایش بهره‌وری از منابع انرژی گفت: یکی از بحث‌هایی که  داشتیم و اولویت اول کمیسیون انرژی مجلس یازدهم و دولت شهید رئیسی بود، بحث مهار گازهای فلر یا جلوگیری از هدررفت گازهای همراه بود. گازهای سبک خیلی راحت به شبکه گاز خانگی تزریق می‌شود، اما یکی از مشکلات کشور ما گازهایی بود که همراه نفت فلر می‌شد یا بخش دیگری از گازها که مجبور می‌شدیم در گاز مشعل از آن استفاده کنیم.

نماینده مردم عسلویه خاطرنشان کرد: در همین راستا برای جلوگیری از هدر رفت گازهای فلر قراردادهای خوبی منعقد شد و میزان جمع‌آوری این گازهای در دولت سیزدهم 10 درصد افزایش یافت که آورده‌های مالی هم برای دولت به همراه داشت. همچنین اگر قراردادهای منعقد‌شده در پارس جنوبی هم عملیاتی شود، میزان جمع‌آوری این گازهای همراه (فلر) رشد بیشتری پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اقدام دیگر برای افزایش بهره‌وری انرژی، کشیده شدن هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط لوله اتیلن غرب از عسلویه به تبریز بود که در بین راه نیز خوراک برخی پتروشیمی‌ها را تامین می‌کند. این خط لوله از هدررفت گاز که در انتقال با آن مواجه بودیم، جلوگیری می‌کند و همچنین موجب کاهش هزینه‌ها و خطرات حمل‌ونقل جاده‌ای می‌شود.

احمدی تصریح کرد: خط لوله اتیلن غرب در توسعه مناطق محروم و افزایش اشتغال‌زایی هم موثر است و می‌تواند به انجام مسئولیت‌های اجتماعی در این مناطق کمک کند. گفتنی است راندمان پایین نیروگاه‌های تولید برق نیز منجر به هدررفت انرژی می‌شود. راهکارهایی مدنظر این است که در صورت اعمال یک برنامه بهینه میان‌مدت، امکان کاهش هدررفت حدود یک میلیون بشکه مواد نفت و خام در کشور وجود دارد که در برنامه هفتم نیز این امر هدف‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات در زمینه افزایش بهره‌وری انرژی، موجب عبور از ناترازی انرژی در کشور شد، افزود: یکی از این راه‌ها بحث افزایش تولید، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی است که باید «مدیریت بهینه‌سازی» به‌دلیل هزینه سرمایه‌گذاری کمتر و پایدار بودن کاهش انرژی در اولویت قرار بگیرد. براساس آمار و گزارش‌ها، ایران جزو ۳ کشور اول در زمینه هدررفت انرژی است و شاخص شدت مصرف انرژی در کشور ما بر خلاف سایر کشورها رو به افزایش است. ما در ایران 1.8 برابر متوسط کشورهای دنیا و 2.8 برابر متوسط کشورهای توسعه‌یافته، هدررفت انرژی داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه