English

خاخام اعظم جامعه یهودیان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری موج؛

تفکیک یهودیت از صهیونیسم باعث عدم‌وقوع یهودی‌ستیزی در ایران شده است

خاخام اعظم جامعه یهودیان ایران گفت: با توجه به تفکیک بحث یهودیت و صهیونیسم که توسط حضرت امام صورت گرفت و ادامه این سیاست از سوی رهبر انقلاب، علی‌رغم وقوع یهودی‌ستیزی در اروپا، آمریکا و کانادا ما شاهد چنین اتفاقاتی در ایران نیستیم.

تفکیک یهودیت از صهیونیسم باعث عدم‌وقوع یهودی‌ستیزی در ایران شده است

یونس حمامی لاله‌زار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره روند یهودی‌ستیزی در دنیا در ماه‌های اخیر گفت: به‌هر ترتیب جنگ غزه در بروز یهودی‌ستیزی در دنیا تأثیرگذار بوده است. اتفافاتی که توسط رژیم صهیونیستی رقم می‌خورد باعث حساسیت در سطح ملل و جهان می‌شود که متأسفانه در جاهایی که تفکیکی بین یهودیت و صهیونیسم قائل نیستند، مشکلاتی پیش می‌آید. زمانی هم که داعش وجود داشت، خیلی‌ها داعش را نماد اسلام در نظر می‌گرفتند و در آن دوره بحث اسلام‌هراسی مطرح می‌شد.

وی افزود: با سابقه طولانی که یهودیان در ایران دارند و این سابقه 2700 ساله است و باتوجه به همراهی یهودیان با ملت ایران در فراز و نشیب‌ها، خوشبختانه حضرت امام بحث یهودیت و صهیونیسم را از هم تفکیک کردند و این سیاست توسط رهبر انقلاب هم ادامه پیدا کرد، لذا در ایران مشکلات یهودستیزی وجود نداشته است. شما می‌بینید در کشورهای اروپایی و حتی آمریکا و کانادا حملاتی به کنیسه‌ها و مراکز یهودی صورت می‌گیرد، ولی خدا رو شکر ما در ایران چنین مشکلاتی را نداشتیم و در کنار سایر هموطن‌های خودمان در بازار، دانشگاه و سیار مراکز زندگی می‌کنیم. این یک امر شناخته شده است که یهودیت یک دین الهی و صهیونیسم یک جریان سیاسی است که از یکسری از آرمان‌های یهودیت سوء‌استفاده کرده و مورد پذیرش نه‌تنها بسیاری از یهودیان نیست، بلکه یهودیان چه داخل و چه خارج ایران با دیدگاه‌های صهیونیسم مخالف هستند. شما نمونه‌های آن را در اروپا و آمریکا می‌بینید که یهودیان علیه این سوء‌استفاده راهپیمایی و تظاهرات کرده و مخالفت خودشان را اعلام می‌کنند.

 

صلحی پایدار است که حقوق همه ساکنان سرزمین فلسطین را تأمین کند

خاخام اعظم جامعه یهودیان ایران درباره بحث تعیین سرنوشت یهودیان و مسلمانان در سرزمین فلسطین اظهار کرد: من شرایط دقیق آنجا را نمی‌دانم، اما آنچه می‌تواند به صلح پایدار منجر شود این است که حقوق همه ساکنان آنجا تأمین شود. اگر قرار باشد برای یک گروه تبعیض ایجاد شود و یک گروه تحت فشار باشند، مسلماً آن صلح پایدار و مستدام نخواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه