English

سخنگوی وزارت خارجه:

یادداشتهای اعتراضی جزایر سه گانه به طرفهای مورد نظر ارسال شده است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران درباره حاکمیتش بر جزایر سه گانه تردیدی ندارد و اغماضی هم در این باره نمی کند. یادداشتهای اعتراضی به طرفهای مورد نظر هم ارسال شده است.

یادداشتهای اعتراضی جزایر سه گانه به طرفهای مورد نظر ارسال شده است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، صبح امروز دوشنبه ۳۰ مهر، نخستین نشست خبری اسماعیل بقایی  سخنگوی وزارت خارجه  در محل ساختمان وزارت خارجه برگزار شد.

بقایی با اشاره به تشدید تنش های منطقه گفت: وزارت خارجه در دو هفته گذشته رایزنی های در دستور کار داشت که شامل سفر وزیر خارجه به لبنان، سوریه، قطر، عربستان، اردن، مصر و ترکیه بود. علاوه بر این اقدامات، عراقچی تماس های تلفنی متعددی با مقامات کشورها از جمله دبیرکل سازمان ملل داشت. تصور می کنم پیام اصلی این سفرها مشخص بود از جمله گسترش روابط با همسایگان حتی در میانه تشدید تنش های منطقه‌ای.

وی درباره موضع مصر بین جمهوری اسلامی و اسرائیل توضیح داد: نقطه مشترک درباره خطرات جنگ و موضوع کشتار در غزه و وجود هم افزایی در مسائل منطقه‌ای است.

در این راستا مواضع چین و روسیه شدید بوده و از جنایات در لبنان و غزه انتقاد کردند.

بقایی درباره روابط دوجانبه مصر و ایران گفت: رایزنی ها بر تحولات منطقه متمرکز است. اولویت ما جلوگیری از تشدید تنش هاست. از این فرصت ما برای توسعه روابط هم استفاده می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما هیچ کشوری را در منطقه از رایزنی های خود مستثنی نمی‌کنیم. ما بر ضرورت درون زا بودن امنیت منطقه تاکید می کنیم و امروز زمانی است که باید کشورها در این خصوص مواضع خود را بیان کنند. ما با مصر در سطح کاردار رابطه داشتیم و از مدتی قبل گسترش روابط در دستور کار بوده است. رایزنی های منطقه ای همچنان در دستور کار است. ما امروز سفری به کویت و بحرین خواهیم داشت.

وی درباره نقش روسیه در کاهش تنش بین ایران و اسرائیل گفت: در شرایطی که با موجودیتی رابطه ندارید، صحبت از میانجیگری از لحاظ حقوقی معنا ندارد. اما هر کشوری با حس نیست برای توقف جنگ در غزه و لبنان تلاش کند، ما استقبال می کنیم.

بقایی در مورد قفقاز جنوبی گفت: کشورهای منطقه تصمیم گرفتند چالش مذکور تبدیل به نقطه تفاهم تبدیل کنند. اجلاس ۳+۳ که در استانبول برگزار شد، این رویکرد را نشان داد. در مورد موضوعات گذرگاه ها ، موضع ایران هم روشن بوده است که با رعایت تمامیت ارضی و بدون تغییر مرزها باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره جزایر سه گانه بیان کرد: کشورهای منطقه باید بر پایان دادن شرارت های رژیم صهیونسیتی متمرکز باشند ولی موضوع مورد بحث بین ایران و یکی از کشورها را علنی میکنند. ما کارهای دیپلماتیک انجام داده ایم و محدود به این زمان نیست و با شرکایمان در ارتباط هستیم.

جمهوری اسلامی ایران درباره حاکمیتش بر جزایر سه گانه تردیدی ندارد و اغماضی هم در این باره نمی کند. یادداشتهای اعتراضی به طرفهای مورد نظر هم ارسال شده است.

بقایی در مورد روابط با ترکیه گفت: روابط ما ممتاز است و اجلاس ۳+۳ استانبول هم موید این مساله است. با وزیر خارجه و رییس جمهور ترکیه دیدار داشتیم. ترکیه و ایران بر حمایت از فلسطین و ضرورت استفاده از ظرفیت های دیپلماتیک دو و چند جانبه برای توقف جنگ در غزه و لبنان تاکید دارند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: تهدید به تعرض به تاسیسات هسته‌ای کشور طبق قواعد بین المللی محکوم است و تهدید صلح بین المللی محسوب میشود. ما در یادداشتی به سازمان آژانس بین‌المللی هسته‌ای این را مطرح کردیم.

بقایی در مورد تحریم های جدید اروپا گفت: سیاست اتحادیه اروپا آزار دادن مردم ایران است. 

وی خاطرنشان کرد: پیام ما به رژیم صهیونیستی روشن داده شده است که هرگونه اقدام این رژیم با پاسخ قاطعی روبرو می شود.

وی افزود: ما عمل و رفتارهای دولت های مختلف آمریکا را مدعمل قرار میدهیم و دخالتی در امور داخلی آمریکا و انتخاباتش نداریم و قضاوتی درباره فرد پیروز هم نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مراودات با اروپا گفت: افزایش تنش و عدم آمادگی برای پاسخ به رویکردهای مثبت جمهوری اسلامی از طرف اروپا آغاز شد از جمله حمایتش از ادعای امارات، نشان میدهد اروپا خود را در شرایطی نمی‌بیند که به اقدامات مثبت تهران پاسخ بدهد.

بقایی در مورد تاثیر سفرهای اخیر عراقچی بر دستیابی به راهکار گفت: این فرایند است و ما نشانه های مثبتی میبینم که این رایزنی ها به اراده جمعی منجر شود که هم امنیت منطقه محقق شود و هم جنایات رژیم صهیونسیتی متوقف گردد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در دفاع به خودش متکی است. سفر پزشکیان به روسیه در قالب اجلاس بریکس خواهد بود. عراقچی هم در این سفر حضور دارد و در این نشست به رایزنی ها درباره خطرات رژیم صهیونسیتی ادامه میدهیم.

بقایی تاکید گفت: روند گفتگوهای مسقط متوقف شده اما مجاری دیپلماتیک برای انتقال پیام به آمریکا فعال است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: راه اندازی شبکه فارسی زبان از طرف ترکیه، مورد رسیدگی قرار گرفت. گفتگو وزیر ارشاد با طرف ترکیه‌ای روشنگر بود. رابطه ما با آنکارا در همه سطوح در بهترین شرایطش است.

وی ادامه داد: تقویت امنیت مرز همواره در دستور کار تهران و آنکارا بوده است. در بحث سوریه در چارچوب آستانه با ترکیه در ارتباط بودیم. تلاش ما این است که با کمک ترکیه به تثبیت ثبات در سوریه کمک کنیم. زیرا در غیر این صورت، این مسایل زمینه شکل و رشد تروریسم خواهد بود. ما در این باره با ترکیه هم نظر هستیم.

بقایی گفت: فارغ از واکنش های سایر کشورها، موضع جمهوری اسلامی ایران در بحث سلاحهای کشتار جمعی ثابت است.

وی تاکید کرد: سفرهای عراقچی بر امنیت در منطقه متمرکز بود. این گفتگوها در یک بستر سیاسی شکل می گیرد. ولی ما از هر فرصتی برای طرح موضوعات دوجانبه از جمله مسائل اقتصادی استفاده کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: خاصیت آتش اینگونه است که اگر در جایی شروع شود، به بقیه جاها سرایت میکند و لذا تشدید تنش در منطقه دامن همه را خواهد گرفت. به همین دلیل ما با مصر یعنی فراتر از منطقه خلیج‌فارس هم رایزنی کردیم.

بقایی در مورد اسناد ادعایی نظامی حمله اسرائیل خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی برای دفع شر رژیم صهیونسیتی از توانمندی های نظامی خود استفاده میکند. فارغ از این درزهای اطلاعاتی، ما کار خودمان را بلدیم و تصمیم گیری قطعی هم در حوزه نظامی شده است.

وی گفت: آنچه وزارت خارجه امروز بر آن متمرکز است جلوگیری از گسترش شرارت رژیم صهیونسیتی است. این مورد تایید ترکیه نیز است.

بقایی گفت: در مورد حق‌آبه ما توافق هیرمند است. تلاش ما بر این بوده که کل حقابه را بگیریم. علیرغم اینکه ورودی آب امسال بیشتر است اما کار زیادی بابت اجرای توافقنامه هنوز داریم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران یکی از پیشنهاددهندگان چارچوب ۳+۳ در مسئله قفقاز جنوبی است و ما معتقدیم بدون دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای می توانیم به ثبات و امنیت برسیم. رویکرد جمهوری اسلامی بر ارتقا همکاری های اقتصادی به عنوان راهکار تحقق ثبات از مسیر گذرگاه ها متمرکز است.

وی تاکید کرد: ما مهاجرهراسی را تایید نمی‌کنیم چون به نفع دو کشور نیست. سیاست جمهوری اسلامی در خصوص افغانستان با تغییر افراد عوض نمی‌شود. با توجه به مرزهای مشترک و حضور میلیون ها اتباع افغانستانی در ایران، تلاش ما ایجاد ثبات در این کشور است. چرا که مشکلات تروریسم و مهاجران هم حل خواهد شد.

بقایی اظهار داشت: موضوع امنیت سوریه دغدغه مشترک ایران و ترکیه است اما ممکن است روش های ما با هم فرق داشته باشد اما گفتگوهای دو و چند جانبه کارساز است تا جلو گسترش تروریسم و تضعیف دولت سوریه گرفته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه