English

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی:

شناسنامه دار شدن باغ های کیوی و مرکبات مازندران و گیلان آغاز شده است

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم با همکاری اتاق اصناف کشاورزی ایران شروع به اجرای این طرح کرده است و در گام نخست باغی های تجاری که محصولشان صادرات می‌شود شروع شد که در این بین شناسنامه دار شدن باغ های کیوی و مرکبات مازندران و گیلان آغاز شده است.

شناسنامه دار شدن باغ های کیوی و مرکبات مازندران و گیلان آغاز شده است

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، محمد مهدی برومندی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در گردهمایی مدیران ستادی معاونت باغبانی، معاونان بهبود تولیدات گیاهی و مدیران امور باغبانی استان های کشور و اتاق اصناف کشاورزی ایران در بابلسر اظهار داشت: تأمین غذای ارزان از مأموریت های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: در این شرایط همچنان با تولید مازاد بر مصرف برخی از محصولات باغی در کشور به عنوان یک چالش جدی مواجه هستیم.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به شرایط اقلیمی کشور و مشکلات امروز بازار محصولات مازاد بر مصرف تولیدات کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: آمار، اعداد و ارقام در کشور نشان می دهد که خشکی، خشکسالی و کمبود آب محدودیت جدی را برای کشاورزی روستاییان به وجود آورده است و این که در سه سال اخیر البته طبق آمار غیر رسمی ۱۰ میلیون نفر جابجایی جمعیت روستایی و کوچ تدریجی به نواحی غربی و شمالی را شاهد باشیم هشدار جدی برای کشاورزی کشور است.

وی افزود: پدیده خشکی در جنوب غربی کشور بسیار جدی است. به عنوان نمونه و بر اساس بازدید میدانی بسیاری از رودخانه های لرستان و خوزستان خشک شده اند و با اقدامات ویژه بخشی از باغ های کشور زنده نگه داشته می شود.

برومندی بیان داشت: باغبانی در حالی با چالش خرد بودن مواجه است که درآمد اصلی بیشتر روستاییان کشور است و در این شرایط  با ضایعات محصولات باغی نیز مواجه هستیم.

وی ادامه داد: اگر مسایل را حل نکنیم به بحران فاجعه کشاورزی و در نتیجه امنیت غذایی می رسیم.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر این که یکی از راهبردها، باغبانی مدرن و به روز بر پایه دانش است؛ تصریح کرد: این امر نیازمند برنامه تحولی است.

وی عنوان داشت: سیاست گذاری درست باغبانی کشور نیاز جدی است؛ اگر درست برنامه ریزی نشود شرایط سخت را تجربه خواهیم کرد. برای سیاست گذاری درست باید از بخش خصوصی و دولتی به درستی بهره بگیریم.

برومندی اظهار داشت: در برنامه تحولی نیازمند هم اندیشی و همفکری همه متخصصان و کارشناسان کشاورزی هستیم؛ این که در وزارت خانه فقط بخشنامه شود را قبول نداریم، از کارشناسان بخش دولتی و خصوصی همه استان های کشور استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه در شناسنامه دار کردن باغ های کشور غفلت شده است، گفت: امروز وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم با همکاری اتاق اصناف کشاورزی ایران شروع به اجرای این طرح کرده  است و در گام نخست باغی های تجاری که محصولشان صادرات می‌شود شروع شد که در این بین شناسنامه دار شدن باغ های کیوی و مرکبات مازندران و گیلان آغاز شده است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی افزود: طبق قانون بودجه کشور امسال ۶ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان برای اصلاح، نوسازی و توسعه باغ های دیم در اراضی شیب دار و توسعه زیرساخت های گلخانه ای و گیاهان دارویی اعتبار مصوب شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه